Tuesday, July 23, 2002

  I want to see what people saw. I want to feel like what I felt before.I want to see the kingdom comes. I want to feel forever young. I want to sing. To Sing my song. I want to live in a world where I belong.I want to live. I will survive. And I believe that won't be very long. If we turn, turn, turn, turn, turn. Then we might learn. So where's the stars? Up in the sky. And what's the moon? A big balloon. We'll never know unless we grow. There's so much outside the door. I want to sing. To sing my song. I want to live in a world I'll be strong. I want to live. I'll survive. And I believe that won't be very long. If we turn, turn, turn, turn, turn.And if turn, turn, turn, turn. Then we might learn. Turn, turn, turn, turn. Turn, turn, turn. And if we turn, turn, turn, turn. Then we might learn. Learn to turn. (Travis/Turn)
  每次聽Travis都會讓我想起那一段悠閒的日子。在春日或是秋季的午後,點燃薰香,泡一杯咖啡或是一壺花茶,手捧一本書,然後斜倚在窗邊床上。就這樣靜靜地,除了閱讀之外,什麼事也不做。這樣的日子也不過是一年多前,但離我卻又像一個世紀。
  第一次聽完Travis的專輯The Man Who...只覺得這主唱的聲音怎麼憂鬱到不行,而他們的歌也是一樣瀰漫一股哀傷。一開始不太習慣,但後來就慢慢喜歡上這個調調了。也很難說出這其中的轉變在哪裡,或許是心境上的轉折吧?The Man Who...這張專輯裡有太多好聽的歌了,每次聽我都有不同的感覺。當我覺得我的霉運走到一個程度的時候,我會放 "Why Does It Always Rain On Me ? ",每次寫信讀信的時候,我總會想放 "Writing To Reach You" 當背景音樂。而覺得世界變得不再是我熟悉的樣子時,這首 "Turn" 都會及時在我腦海裡浮現。
  這首歌很能說明對外在環境不能掌握,並且想回到從前卻不可能的那種憂傷心情。我常常有這樣的感覺,也或許是我這麼喜歡這首歌的關係吧!前年F1賽季結束的時候,在Girls F1的討論區裡看到一個女孩的留言,她說那時收音機裡傳來這首歌,她聽著聽著眼淚就流了下來。我是還沒有這麼誇張,但是也很能體會聽到 "Turn"或是Travis的歌時,每個人心裡總有一點點的愁緒會被勾起,儘管理由可能不盡相同。
  以我為例,我很想念大學這四年悠閒自在,無入而不自得的生活,但是我也知道我無論如何是再也回不去這樣的日子了。出了校門之後,得面對很多我不喜歡的人,這些人在我大學時代是根本不想也不願意碰到,即便遠遠見到也會馬上躲開的人,現在卻必須跟他們共事,朝夕相處。從前的單純生活不只遙不可及,恐怕只能在回憶裡塵封了。
  明天開始我就要正式上班了。這是我第二份正職的工作。其實我並不想做國貿秘書的工作,我真正想做的,是編輯這類的文字工作者,但是沒人願意用我。我想大概只有在文字的世界裡,才是我覺得最自在的領域吧?"I want to live in a world where I belong./I want to live in a world I'll be strong." 但是如果我真的從事文字工作,會是什麼樣的情形呢?我也不知道,但我想一定會比較快樂的。
  我不知道未來會怎樣,現在只能雙手合十祈禱,期待在不同的轉彎處,我會發現不同的風景。

0 意見:

Post a Comment